• Increase font size
  • Decrease font size

Poznajemy Kresy cz.1

Drukuj PDF

W dniach 18 - 23 października uczniowie ZSO pod światłym przewodnictwem czterech nauczycieli uczestniczyli w wycieczce na Ukrainę.

Celem wyjazdu było poznanie Lwowa i ziem, które niegdyś należały do Polski i które jak się okazało wiele ze swojej polskości zachowały.

Pierwszy dzień wyjazdu to głównie podróż do Stanisławowa, miasta które upodobała sobie dawna szlachta polska. Po drodze czekała nas jednak jeszcze pełna emocji i niepewności przeprawa przez granicę polsko-ukraińską oraz dziurawe ukraińskie drogi. Zwieńczeniem dnia było poszukiwanie naszych miejsc noclegowych. Uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy. Pierwsza nocowała w przedszkolu w Stryju prowadzonego przez polskie siostry zakonne. Druga, u polskiego proboszcza w Skole.

Drugi dzień to wizyta w Lwowie. Zwiedzaliśmy Górę Zamkową, Muzeum Farmacji Im. Łukasiewicza oraz Muzeum Historyczne Miasta Lwowa. Podziwialiśmy wspaniałe zabudowania rynku oraz uliczek go otaczających.

Trzeci dzień to objazdowa wycieczka po ziemiach i miejscowościach otaczających Lwów. Odwiedziliśmy Drohobycz w poszukiwaniu miejsca gdzie żył i tworzył Bruno Schulz, polski grafik i prozaik pochodzenia żydowskiego. Odwiedziliśmy również Truskawiec, znany ukraiński ośrodek sanatoryjny gdzie spróbowaliśmy "pysznej" wody leczniczej Naftusia...bleeeee...

W kolejny i niestety ostatni już dzień odwiedziliśmy ponownie Lwów, a w nim cmentarz Łyczakowski, na którym pochowanych jest wielu wybitnych Polaków. Ostatnia część cmentarza, poświęcona jest Orlętom Lwowskim czyli młodym (głównie w wieku gimnazjalnym) powstańcom Lwowa, którzy zginęli między 1918-1919 r. Cmentarz uderzył nas swoim monumentalizmem, który spowodował, że widok ten zapadnie nam głęboko w pamięć na lata. Następnie zwiedziliśmy w towarzystwie księdza proboszcza najstarszy lwowski kościół, a mianowicie Bazylikę archikatedralną Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Pod koniec dnia zmęczeni, ale uśmiechnięci ruszyliśmy w drogę powrotną drżąc przed kolejną przeprawą przez granicę ukraińsko-polską.

Wyjazd na Ukrainę był wspaniałą wycieczką edukacyjną i okazją do poznania kraju gdzie wszystko jest "inne" i przypominające czasy gdy w Polsce panował jeszcze poprzedni ustrój. Miejmy nadzieję, że w niedalekiej przyszłości ponownie udamy się z wycieczką za wschodnią granicę Polski. Ps. Obiecano nam to:)