• Increase font size
  • Decrease font size

COMENIUS W ISLANDII !!!

Drukuj PDF

Dla szczęśliwców, którzy dzięki swojej wiedzy uzyskali najlepsze wyniki w teście wiedzy o Islandii, podróż do tego kraju była z pewnością podróżą życia !!!

Do Islandii pojechali uczniowie klasy 2d: Marysia Łukasik, Patrycja Fatek, Denis Kopiec oraz Aleksandra Gorczyca z klasy 2c i Sebastian Byma z klasy 1b.
Warto było się tyle uczyć !!! Warto było uczyć się o Złotym Kręgu (najpopularniejszej trasie turystycznej Islandii), aby pół roku później w nagrodę zobaczyć słynne gejzery, Wodospad Gullfoss i Park Narodowy Thingvellir na własne oczy. Dzięki temu, że szkoła partnerska znajduje się w Isafiordur - mieście na samej północy Islandii - mogliśmy nacieszyć oczy pięknem krajobrazu, ośnieżonymi górami oraz słońcem pięknie odbijającym się w taflach jezior.

Piękno tamtejszego krajobrazu, cuda natury, napotykane na każdym kroku, gościnność Islandczyków oraz troska jaką obdarzyli całą Comeniusową grupę zapadną w pamięć na zawsze. Do gustu przypadła nam również tamtejsza kuchnia, oparta oczywiście na rybach. Jak żartował Sebastian - jakoś nie objadaliśmy się tym, ale za przysmak uchodzi w Islandii zgniły rekin znany jako hakarl. Hakarl został zakupiony na strefie bezcłowej i przywieziony do Polski do degustacji. Jedna Patrycja nie kupiła ... i za karę bagaż Patrycji został w Kopenhadze !!!

Oprócz Złotego Kręgu, zobaczyliśmy wiele innych ciekawych rzeczy - zwiedziliśmy wieczorną porą Rejkiawik, przeżyliśmy fantastyczną wyprawę na Wyspę Vigur, skąd podziwialiśmy maskonury, foki i wieloryby. Byliśmy w fabryce rybnej oraz w szkole rzemiosła FabLab, a także zorganizowano dla nas przedstawienie islandzkiej sagi - a to tylko niektóre z atrakcji zaplanowanych przez gospodarzy.

Celem mobilności w Islandii była jak zawsze wymiana doświadczeń, zaprezentowanie przez kraj goszczący swojej kultury, zwyczajów oraz pokazanie tego co mają najcenniejsze - natury.
Dla nas - Polaków - była to mobilność szczególna  i dlatego przybyliśmy tam w tak licznej grupie - aż 9 osób. Szczególna dlatego, że w Islandii mieszka bardzo duża grupa Polaków, którzy wyemigrowali tam w celach zarobkowych. Są mniejszością bardzo szanowaną i lubianą w kraju, opierającym swoją gospodarkę na rybołówstwie, turystyce i hodowli owiec. W szkole partnerskiej zorganizowano nam specjalne spotkanie z uczniami Polakami. Opowiadali nam o tym jak mieszka im się tak daleko od Polski (niektórzy uczniowie urodzili się już w Islandii, ale większość dotarła tam z rodzicami z Polski). Opowiadali o wakacjach spędzanych w Polsce, o tym czy tęsknią, czy nie, o nauce języka islandzkiego oraz o wielu innych ciekawych sprawach ... np. o tym jakim zwierzęciem tak naprawdę jest Lucek:)
Taaak ... ten temat szczególnie poruszył wszystkich!!!

Zdjęcia nie oddadzą piękna Islandii oraz atmosfery, która panowała na tej mobilności, ale są przynajmniej małym fragmentem tego co tam przeżyli nasi uczniowie.
Mam nadzieję, że zawiązane więzi przetrwają i że kiedyś tam jeszcze wrócimy!!!